Què és l'Escola de Rock? I la Missó Kènia?

Escola de Rock és un projecte pedagògic interdisciplinari que va néixer a l’Escola de San Pedro de Gavà a l’any 2011. El projecte des de la seva posada en marxa es caracteritzà per programar breus audicions musicals dins de l’aula. A través de l’arribada del grup de música a l’escola es proposen activitats i projectes interdisciplinaris per a treballar transversalment les competències clau i el currículum pedagògic de l'alumnat.

A través d’Escola de Rock es parteix d’un context educatiu basat en experiències reals dins de l’aula. En segon lloc, donada la idiosincràsia del format de les sessions d’Escola de Rock, defensem que treballant per projectes i de manera col·laborativa es possibilita un entorn pedagògic òptim per a poder assolir fàcilment els objectius del projecte. En tercer lloc, el disseny de les dinàmiques, activitats i projectes en el marc d’Escola de Rock ha d’estar dirigit i co-dissenyat pels propis usuaris; i ha d'estar adaptat a les necessitats del centre escolar des d'un punt de vista inclusiu, plural i divers, tant des de l’òptica de l’alumnat, com la del professorat que intervé de manera activa a les sessions.

El projecte Escola de Rock persegueix establir-se com a catalitzador d’iniciatives i activitats de diversa natura per a fomentar la creació d’un entorn docent transversal i interdisciplinari. El treball en equip i la col·laboració entre disciplines per a la realització de projectes comuns, així com l’aprenentatge basat en la resolució de problemes, són els dos principals eixos de treball per a assolir els indicadors (quantitatius i qualitatius) d’èxit a nivell acadèmic i docent del projecte Escola de Rock.

Però, això què té a veure amb Kènia?

A través de la iniciativa "MusicAula - Missió Kenia" es construirà una escola pública a Kithunthi (Kenia) mitjançant projectes escolars de micro-economia així com produccions culturals locals i de transformació social. Aquests projectes comptaran tant amb la participació de comunitats culturals i socials del territori com de teixit associatiu cooperatiu i comerç de proximitat.

Aquest projecte sꞌubica a uns 60 Km a lꞌoest de la capital del país, Nairobi. Les carreteres són de terra, sense asfaltar, polsegoses en època seca i enfangades i impracticables en l’època de pluges. El 98% dels habitants de Kithunthi són pagesos i depenen dels seus camps per alimentar-se. Lꞌescola és l’única de la regió, construïda i fundada lꞌany 1968 com una escola dꞌeducació primària pública i mixta. Els seus alumnes van des dels 4 fins al 14 anys, dins del nivell del sistema educatiu kenià Nursery II i el nivell Standard, tenint dos cursos corresponents a pre-escolar i vuit cursos dꞌeducació primaria. Actualment, lꞌescola té 250 alumnes i 8 mestres i sꞌutilitza per a organitzar trobades veïnals, així com per a acollir tallers de lecto-escriptura per a dones grans.
Lꞌescola degut a una manca de manteniment i falta dꞌinversions en modernitzar-la es troba en molt males condicions.

Amb la cooperació d'Arquitectes Tècnics Sense Fronteres, BaseA i Wendano Wa es té coberta la part de disseny arquitectònic i dꞌenginyeria així com el voluntariat humà necessari per a realitzar la construcció de la nova escola. A data dꞌavui, encara no es disposa del finançament per a poder comprar tots els elements constructius que calen per a poder edificar la nova escola. Per tal dꞌaconseguir aquesta partida pressupostària - que permetrà comprar els elements necessaris de lꞌobra - BitLab organitzarà un crowd-funding escolar amb Goteo.org, així com un seguit de concerts solidaris per tal dꞌobtenir els recursos econòmics per a poder comprar els elements i material dꞌedificació de lꞌescola de nova de creació.

D'acord, i tot això, què té a veure amb el Teide?

La nostra escola ha estat seleccionada per formar part de les 10 Escoles de Rock que tindran com a objectiu la construcció de la nova escola a Kithunthi. Per tant, lꞌobjectiu de la iniciativa és aconseguir finançament per cobrir el cost de construcció dꞌuna nova escola pública a Kithunthi mitjançant projectes dꞌinnovació pedagògica on la música, la plàstica, la literatura i les arts vehicularan processos dꞋAprenentatge i Servei per a assolir els objectius del projecte de cooperació internacional. A través d'aquesta cooperació, es co-dissenyaran projectes dꞌinnovació pedagògica amb la resta de centres educatius col·laboradors.

Descarrega't tota la informació del projecte Escola de Rock.

Descarrega't tota la informació del projecte Missió Kènia.